نگذارید عارضه چشمی 'گلوكوم' زندگی شما را تاریك كند
نوشته شده توسط : breketid

به عقیده متخصصان چشم، اگر این بیماری بموقع تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد، بهبودی حاصل شده و از كوری فرد دچار بیماری چشمی 'گلوكوم' جلوگیری خواهد شد.

آنان هشدار می دهند كه در مراحل پیشرفته امكان برگشت دید حتی با درمان هم وجود نخواهد داشت و قطعا منجر به نابینایی می شود.

اكثر چشم پزشكان، گلوكوم را بیماری مرموز دانسته و اعتقاد دارند در تشخیص و درمان آن باید بیش از پیش دقت كافی داشت.

آنان معتقدند كه مسوولان بهداشتی و درمانی در رابطه با بیماری آب سیاه بایستی اطلاع رسانی بیشتری داشته باشند.

دكتر 'حسن بهبودی' جراح و فوق تخصص شبكیه چشم روز پنجشنبه در حاشیه سمینار 'چشم پزشكی گلوكوم' در رابطه با این بیماری چشمی به خبرنگار ایرنا، گفت: گلوگوم یا آب سیاه، آب مروارید، انحراف چشم، تنبلی چشم و غیره از جمله بیمارهای چشمی حائز اهمیت است.

وی كه ریاست دانشگاه علوم پزشكی استان گیلان را نیز بر عهده دارد، افزود: بنا به اهمیت بیماری گلوكوم سمیناری از سوی مركز تحقیقات و گروه چشم پزشكی این دانشگاه و انجمن گلوكوم و چشم پزشكی ایران در حال برگزاری است.

وی اظهار كرد: بیماری چشمی گلوكوم عارضه ای است كه بر اثر افزایش فشار چشم به وجود می آید كه بر اثر آن عصب بینایی تحت تاثیر این فشار قرار گرفته، دید افت پیدا كرده و میدان دید نیز كوچك می شود.

این فوق تخصص شبكیه چشم یادآور شد: گلوكوم علائمی ندارد و تنها با معاینه پزشك می توان متوجه این بیماری چشمی شد.

وی با بیان این مطلب كه هر فرد زیر 40 سال باید یك بار برای معاینه چشم به پزشك مراجعه كند، تصریح كرد: بعد از 40 سالگی نیز می تواند هر سال برای معاینه چشم به پزشك مراجعه كند.

بهبودی، با تاكید بر این كه تشخیص بموقع بیماری گلوكوم درمان دارد، یادآور شد: درمان این عارضه چشمی نیز به روش های مختلف شامل؛ دارویی، لیزری و عمل جراحی انجام می گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در استان گیلان ادامه داد: درمان بیماری آب سیاه از نظر اقتصادی هزینه بر است.

دكتر 'محمدرضا پنج تن پناه' استادیار و فوق تخصص گلوكوم نیز در خصوص این عارضه چشمی به خبرنگار ایرنا، گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، گلوكوم یا آب سیاه دومین علت نابینایی در دنیا است.

این عضو هیات علمی دانشكاه علوم پزشكی استان گیلان اظهار كرد: همچنین طبق آمارها 5/4 میلیون نفر در دنیا به این عارضه چشمی مبتلا شده و تا سال 2020 به 11 میلیون نفر می رسد.

وی با بیان این مطلب كه ماهیت این بیماری به گونه ای است كه بین 50 تا 90 درصد افراد دچار گلوكوم ، اطلاعی از بیماری خود ندارد، افزود: این بیماری در مراحل ابتدایی بدون علامت بوده و تنها با مراجعه به پزشك قابل تشخیص است.

وی تصریح كرد: فرد مبتلا به گلوكوم همواره این استرس را دارد كه دیدش از بین برود و نابینا شود.

وی خاطر نشان كرد: افرادی كه در بستگان خود سابقه بیماری گلوكوم دارند، برای معاینه چشم حتما به پزشك مراجعه كنند.

دكتر پنج تن پناه با بیان این مطلب كه سال های گذشته یك روز به نام روز چهانی گلوكوم نامگذاری می شد، ادامه داد: بنا به اهمیت این بیماری چشمی امسال یك هفته را به این نام، نامیده اند.

وی با اشاره به این كه هفته آینده به عنوان این بیماری نامگذاری شده، یادآور شد: 'نگذارید گلوكوم ' آب سیاه' زندگی شما را سیاه كند' شعار امسال هفته پیشگیری از گلوكوم است.

سمینار چشم پزشكی گلوكوم صبح روز پنجشنبه با حضور جمعی از چشم پزشكان كشور در دانشكده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت گشایش یافت.

این سمینار دو روزه در راستای برنامه های بازآموزی دانشگاه علوم پزشكی و مركز تحقیقات چشم در حال برگزار است. ك/4

7286/ 603/508





:: برچسب‌ها: انگور چینی , غذا , سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: